Ronioci, njih šezdesetak iz cijele Istre, okupili su se danas na obali Rovinja i s dva broda otplovili prema otoku Sveti Ivan na Pučini kako bi i ove godine odali počast žrtvama potonuća putničkog parobroda Baron Gautsch, poznatijeg kao hrvatski "Titanik" jer je izgledom doista bio umanjena verzija toga broda, ali okolnosti koje su ga zadesile ne mogu se usporediti.
Putnički parobrod Baron Gautsch plovio je na brzoj liniji Dalmacija, koju je održavao Austrijski Lloyd, a sezala je od Trsta do Kotora, s pristajanjem u lukama; Pula, Mali Lošinj, Zadar, Split, Gruž (Dubrovnik) i Herceg Novi. Dakle, bila je to linija, koja je povezivala istočnu obalu Jadrana od sjevera do juga. Linija Dalmacija uvedena je 1894. godine, a brod Baron Gautsch prometuje od 1908. godine, kada je sagrađen u Dundeeu, u Škotskoj, i ušao u službu Austrijskog Lloyda.
Na posljednje putovanje iz Kotora za Trst krenuo je 12. kolovoza 1914., u 12:30 sati. Posljednji je put isplovio iz luke Malog Lošinja sljedećeg dana, 13. kolovoza, u 12:00 sati. Zbog prekrcanosti nije pristao u luci u Puli, u kojoj je inače redovno pristajao, tako da mu je bilo isplovljavanje iz lošinjske luke posljednje isplovljavanje.
Točan broj putnika nije poznat, a bilo ih je iz svih krajeva nekadašnje Austro-Ugarske Monarhije, kazao je za morski.hr ravnatelj Povijesnog i pomorskog muzeja Istre, Gracijano Kešac.
Baron Gautsch je svjetski poznata olupina te je svrstana među 50 najljepših u cijelome svijetu pa tako brojni turisti - ronioci posjećuju naš grad upravo zbog ove atrakcije, kaže predsjednik Kluba za podvodne aktivnosti Rovinj, Davide Brattoni.
"Još uvijek je atraktivan i specifičan po tome što se može ući i na drugu palubu. Međutim vrijeme je učinilo svoje i stoljeće na dnu mora ostavilo je traga na olupini koja se polako počela raspadati. Naša će generacija nešto još i vidjeti od njega, dok za buduće ne znam, zato koristimo svaku priliku i mogućnost za posjet Baron Gautschu", kazao je Brattoni.